Strona główna International Visitor Leadership Program (IVLP)


International Visitor Leadership Program (IVLP)

Joanna Zubel, asystent dydaktyczny w Zakładzie Arteterapii i Edukacji Artystycznej na Wydziale Pedagogicznym UIK, uczestniczyła w programie International Visitor Leadership Program (IVLP), organizowanym przez Departament Stanu USA. Do udziału została nominowana przez Ambasadę USA w Warszawie, Konsulat Generalny w Krakowie oraz Biuro UNICEFu ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.

Program obejmował intensywną podróż studyjną po Stanach Zjednoczonych, podczas której uczestnicy poznawali różne modele wsparcia zdrowia psychicznego i wymieniali doświadczenia z amerykańskimi ekspertami.

Pierwszym przystankiem był Waszyngton, gdzie grupa zapoznała się z federalnym systemem ochrony zdrowia publicznego, priorytetami polityki zdrowotnej oraz wynikami badań nad zdrowiem psychicznym.

W San Francisco tematem przewodnim były zintegrowane usługi i podejście oparte na wiedzy o traumie. Szczególne wrażenie zrobiło spotkanie z dramaterapeutą Armandem Volkasem oraz wizyta w Huckleberry Youth Programs, które łączy interwencję kryzysową, profilaktykę i programy reintegracyjne dla młodzieży.

W Sacramento dyskutowano o roli Peer Specialists – osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego, wspierających innych w zdrowieniu – oraz o znaczeniu szkoły jako środowiska budowania dobrostanu. Rozmowy dotyczyły także związków między bezdomnością a zdrowiem psychicznym.

W Pittsburghu uczestnicy poznali pionierów humanistycznego podejścia do psychiatrii, m.in. dr. Jima Withersa, twórcę Street Medicine, oraz interdyscyplinarne zespoły lekarzy, psychologów i Peer Specialists, które budują zaufanie i poczucie bezpieczeństwa pacjentów.

Szczególne znaczenie miało wsparcie dr. Kena Thompsona – jego wiedza, kontakty oraz doświadczenie związane z programem Integrative Community Therapy (ICT), opartym na otwartych rozmowach społecznościowych, które wzmacniają więzi, pozwalają dzielić się doświadczeniem i wspólnie szukać rozwiązań codziennych wyzwań, czyniąc wsparcie dostępnym dla każdego.

W Albany omawiano innowacje legislacyjne, takie jak plany wprowadzenia poradni zdrowia psychicznego do każdej szkoły, a także program wsparcia psychologicznego dla studentów University of Albany.

Program miał również bogaty wymiar kulturalny, obejmujący między innymi musical Chicago na Broadwayu, wizytę w więzieniu Alcatraz, spacer po parku sekwoi Muir Woods oraz udział w meczu baseballa w Pittsburghu. Niezwykłym doświadczeniem była także wizyta w Fallingwater – słynnym domu zaprojektowanym przez Franka Lloyda Wrighta, uznawanym za ikonę światowej architektury. Ważną część stanowiły spotkania z mieszkańcami, które pozwalały lepiej poznać atmosferę odwiedzanych miejsc i spojrzeć na codzienność w USA z perspektywy lokalnych społeczności.

Wyjazd był także okazją do intensywnego sieciowania – zarówno w gronie polskich uczestników, jak i z partnerami w USA.

Owocem programu są nowe inspiracje, pomysły i kontakty, które będą rozwijane w kolejnych miesiącach. Już we wrześniu, we współpracy z UMK, odbędzie się spotkanie podsumowujące, stanowiące przestrzeń do dzielenia się zdobytymi doświadczeniami i planowania wspólnych inicjatyw w obszarze zdrowia psychicznego